دانلود آهنگ برخی نمی‌خواهند آلودگی هوا کاهش یابد

شهردار تهران ضمن اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا، در عین حال گفت: بحث مقابله با آلودگی هوا بحثی سهل و ممتنع است؛ غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف با حضور در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه به سخنرانی، گفت: این چالش یک چالشی است که بقیه شهرها و کشورهای دنیا نیز با آن درگیرند و مختص ایران نیست. همچنین در ایران هم پنج تا شش شهر دیگر جز تهران دچار این مشکل هستند و حتی وضعیت بدتری نسبت به تهران دارند.وی با بیان اینکه خطر دیگر این است که آلودگی بر ما مسلط شود و برخی عادت‌ها برای شهروندان و مسئولین تبدیل به فرهنگ شود، اظهار کرد: گاهی با اطلاعات درست، آدرس غلط به مردم داده می‌شود. برای مثال در رابطه با خودرو، ساخت اتوبان، تعداد ماشین، بلند مرتبه سازی و باد صحبت می‌شود و بعضی اطلاعات هم درست است، اما نتیجه گیری و آدرس آن غلط از آب در می‌آید.شهردار تهران اظهار کرد: آیا می‌توان گفت ساخت اتوبان باعث آلودگی هوا می‌شود؟ مثل این است که بگوییم ساخت چاقو باعث کشته شدن آدم‌ها می‌شود.قالیباف با تاکید بر اینکه معتقدم موضوع آلودگی هوا قابل حل است، گفت: این مسئله طی دو دهه ایجاد شده است و در کمتر از یک دهه می‌توان آن را حل کرد. می‌توان طی 10 سال بر وضعیت آلودگی مسلط شد و در طی پنج یا شش سال به وضعیت قابل قبولی رسید.وی با بیان اینکه اگر در 20 سال به این وضعیت رسیده‌ایم در کمتر از 20 سال می‌توان شرایط را تغیر داد و به شرایط قابل قبولی دست یافت، گفت: در این عرصه تجربیات بسیاری نیز وجود دارد. مکزیکو سیتی شهری است که شرایط اقلیمی یکسانی با تهران دارد و دچار مسئله آلودگی بود که تا سال 2006 به وضعیت قابل قبولی دست یافت.شهردار تهران با اشاره به اینکه در کمتر از چند سال این مسئله قابل حل است، گفت: نیازمند بحث کارشناسی و اطلاع رسانی دقیق به مردم هستیم. طی 22 روزی که تهران دچار آلودگی هوا بود، شهرداری از طلاع رسانی کافی به مردم دریغ نکرد و هیچ مسئله‌ای را از مردم پنهان نکرد. باید به مردم آگاهی داد زیرا دولت و مردم باید توامان این مسئله را حل کنند.قالیباف با تاکید بر اینکه برای مسئله آلودگی هوا باید در جمع کارشناسی تصمیم گیری شود، گفت: تصمیم گیری در مورد این مسئله نباید در گفت و گوهای سیاسی مدیران صورت گیرد، بلکه باید مدیران تصمیمات کارشناسان را پیگیری کنند. شهرداری نسبت به این مسئله شناخت کافی پیدا کرده است. نباید بگذاریم آلودگی تولید شود و بعد از آن به فکر مهار آلودگی باشیم بلکه باید از ابتدا در اندیشه پیشگیری از تولید آلودگی باشیم.شهردار تهران با بیان اینکه در مطالعات شهرداری به یک جمع بندی رسیده‌ایم که 80 درصد آلایندگی تهران فقط از وسایل متحرک این شهر اتفاق می‌افتد، گفت: تنها 20 درصد آلایندگی ناشی از سایر منابع است. چطور می‌توان گفت 40 درصد آلودگی ناشی از منابع خانگی است. در حالی که طبق مطالعات دقیق ما منابع خانگی 2.2 در انتشار آلودگی نقش دارند.قالیباف با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف گاز امر طبیعی است، اما مصرف خانگی گاز نقش پررنگی در آلودگی هوای تهران ندارد، اظهار کرد: از این 80 درصد 42 درصد آلودگی برای 400 هزار خودرو و موتور است. اگر 4 میلیون وسایل متحرک داشته باشیم، 50 درصد آن 400 هزار می‌شود که حتی در صورت رعایت ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی شهروندان می‌توان مشکل آلودگی تهران را حل کرد.وی با بیان اینکه چطور می‌توان اتوبوس و مینی بو‌س‌ها را در شهرهای درجه دو و سه ممنوع کر،د اما همان اتوبوس‌ها در تهران سرویس وزارتخانه شوند، اظهار کرد: این بدین معناست که عزم جدی در اجرای قوانین وجود ندارد.شهردار تهران با اشاره به اینکه بخشی از تجهیزات را برای آنالیز شاخص‌ها در کشور نداشتیم، گفت: برای تشخیص منبع و منشا اصلی آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با دانشگاه‌های مهم کشور از جمله صنعتی شریف و تهران و دانشگاه‌های خارجی در سوئد و آمریکا همکاری‌هایی داشتیم. همچنین نمونه‌هایی به دلیل نبود تجهیزات کافی به خارج از کشورانتقال یافته و آنالیز آنها صورت گرفت که در نتیجه می‌توان منبع آلاینده 2.5 میکرون را نشان داد.قالیباف با بیان اینکه بنزین و خودرو نقش بسیاری در آلودگی هوا دارند، گفت: بنابراین نباید از بحث آلودگی خانگی در این شرایط صحبت کرد. شهرداری برای کاهش آلودگی هوا برنامه دارد، اما آنرا تحویل بخش‌های دیگر نمی‌دهد که به صورت کاریکاتوی اجرا شود، بلکه باید این برنامه به دقت و با پیوست اجتماعی و فرهنگی اجرا شود.وی با بیان اینکه شهرداری در سال 30 کیلومتر مترو می‌سازد، گفت: برای امسال و سال آینده 60 کیلومتر ساخته خواهد شد و تا چند روز آینده مجموع ایستگاه‌های متروی تهران به 100 ایستگاه می‌رسد که تا پایان سال 96 این تعداد به 160 ایستگاه خواهد رسید.شهردار تهران با اشاره به اینکه در حوزه ورود اتوبوس‌های یورو4 نیز باید تلاش‌هایی صورت بگیرد، گفت: موتورسیکلت در هر کیلومتر 15 گرم آلاینده دارد، در حالی که یک خودرو یورو4 دارای 1.18 گرم آلودگی است، بنابراین چرا نباید برای موتورسیکلت‌ها تصمیم گیری جدی داشته باشیم.به گفته قالیباف، حدود 6500 پیکان در تهران وجود دارد که بالغ بر200 کیلوگرم آلودگی در سال تولید می‌کنند. همچنین نیسان‌هایی که 30 یا 40 سال از عمر آنها می‌گذرد در تهران تردد می‌کنند و تصمیم قاطعی برای آنها گرفته نمی‌شود.شهردار تهران در ادامه ضمن گلایه از رسانه‌ها گفت: دولت در سال 90مصوبه‌ای مربوط به اینکه چه خودروهایی مجوز ورود به کلان شهرها را دارند، تصویب کرد، اما اجرا نشد. در دولت یازدهم و در سال 92 نیز مصوبه‌ای داشتیم که مصوبه قبلی را لازم الاجرا می‌کرد که در اردیبهشت تصویب شد.وی با بیان اینکه در شورای عالی ترافیک اجرای LEZ در مرکز تهران تصویب شد، اما اجازه اجرای آن را ندادند، گفت: قرار بود این طرح در آبان ماه اجرا شود اما از آن ممانعت شد.قالیباف با تاکید بر اینکه قبل از داشتن پول و اعتبار به مدیریت احتیاج داریم، گفت: مصوبات و قوانین باید اجرا شوند. کیفیت صنعت و ساخت و ساز و کیفیت سوخت دچار اشکالاتی است. اگرچه وزارت نفت در حوزه سوخت تلاش مجدانه‌ای کرده و در حوزه گازوئیل 7000PPM‌را به زیر 150PPMکاهش داده است، اما وقتی سوخت یورو4 وارد موتور و خودروهای کاربراتوری می‌شود، باعث انتشار آلودگی می‌شود.وی با اشاره به اینکه کارخانه‌ها نباید اتوبوس بدون فیلتر تولید کنند، گفت: به طور کلی بحث مقابله با آلودگی هوا بحث سهل و ممتنعی است و غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.